Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Ještě nekrachuju aneb kurz pozitivního myšlení. Část III.

Je sobota 27.9.2014. Stojím v Berlíně v zácpě. Zdá se, že se to moc nehýbe ... tak budu asi pokračovat ve vyprávění našeho absurdního příběhu. Vyťukávám do mobilu. Je tam takový malý deníček se zvuky moře. Jsem asi neurotik. Nedokážu jen tak sedět a nic nedělat. Jo, proč jsem vlastně v Berlíně? Jsem na zpáteční cestě z Hamburku. Vyjela jsem v pátek večer, kolem desáté. V práci jsem končila v osm, chtěla jsem jet dříve, ale můj provozní a jediný zaměstnanec mne zdržel velice důležitým úkolem: potřeboval nakrájet cibuli. Takže nyní trčím v zácpě kvůli cibuli. Kolona se pohla, tak to dopíšu později.

Sice nemáme zaplacený nájem, ale máme zájemce na to naše exotické zboží. Shromáždili jsme veškeré peníze a v pátek večer jsem se vypravila do velkoskladu v Hamburku.

Je to takový zvláštní pocit, vyjet uprostřed noci do jiné země. Nechávám za sebou usínající město, přede mnou se ve tmě klikatí téměř 700 kilometrů osamělosti prázdné dálnice a všeobjímací pocit momentální svobody měřitelný pouze tachometrem a ukazatelem stavu paliva. Motor burácí v rytmu mých oblíbených starých písniček a mě se na chvíli zdá, že utíkám, prchám, navždy, pryč od veškerého otročení pro jednu cizí firmu a jednu vlastní firmu. Pak si uvědomím, že i kdybych utekla, vlastně nemám kam jít.
Chlácholím se. Kdyby mě napadlo vším praštit, dám se k dálkovým řidičům nebo kamioňákům. Řídit umím lépe, než mnozí chlapi a moje hluboká a neléčená introverze by dosáhla konečného uspokojení.

Na nebi jsou i ty hvězdy, které běžně v Praze nejsou vidět kvůli světelnému smogu. Vše je ponořené do spánku a ani jsem si nevšimla, kdy jsem překročila hranice. Nad ránem dojedu do Hamburku. Dvakrát jsem odbočila špatně. Jedu rychleji, než to stíhá ta modrá kulička na navigaci. Lavíruju mezi kamiony, které se brzy ráno vzbudily a křižují silnice, jako obří housenky. Proklínám svého zaměstnance i s jeho cibulí, kvůli které jsem nabrala to zpoždění a stoupající hladinu spánkového deficitu. Nevím, zda si dovedete představit, co obnáší práce s člověkem, který je svým způsobem geniální a svým způsobem psychicky labilní. Hádáte správně, výpověď mu taky dát nemůžu, protože je jediný v republice.

Konečně ráno v pět zaparkuju u velkoskladu. Hodím na zadní sedadlo deku a druhou se přikryju. Hřeje mě zjištění, že kdybych měla skončit jako bezdomovec, aspoň se v autě dá spát. Kolem desáté vylezu zpod zarosených skel. Můj rozcuchaný zjev ty obchodníky asi dojal natolik, že mi nabídli snídani a horký čaj. Pověstná pohostinnost. Nakládám zboží po několikanásobních telefonátech s mým provozním, který desetkrát mění objednávku. Vyjíždím až kolem poledne, než zakotvím v té zácpě v Berlíně. Slunce je ještě vysoko a oči mě pálí. Za Berlínem odstavuju auto na okraj parkoviště a spím.

Rozjedu se kolem páté a do Prahy dorážím už za tmy. Z žižkovské Ohrady hlásím do telefonu, že jsem dojela.

Vedle mě se na křižovatce zařadili policajti. Zabočím do naší ulice. Jedou pořád za mnou a už tuším, co se bude dít. Ve zpětném zrcadle uvidím to hnusné červené světlo.

Jela jsem tisíc pětset kilometrů a oni mě chytnou u baráku. Ještě mi někdo bude tvrdit, že nemám smůlu?

Jela jsem bez platné STK. Je to moje chyba, uznávám. Ale neměla jsem na výběr. Když člověk musí trčet v práci do osmi a velký techničák od úvěrovky došel až odpoledne a nikdo jiný nemá řidičák a STK zavírají v pátek brzy... a ani nemám tolik peněz.

Jé, já si nevšimla! Ale mám ji prošlou pouze měsíc. No jo, měsíc a půl. Tak mě teď za to zastřelte.

Dostávám fouknout, což mě trochu uráží. Pak obligátní přednášku a hrozbu, že se pokuty pohybují od pěti do čtyřiceti tisíc korun. Opírám se o auto a postupně mě opouštějí síly, až si kvoknu k zadnímu kolu ve snaze splynout s vozovkou a vypadat, že neexistuju. Pokorně vyslechnu verdikt tisíc korun. Štěstím v neštěstí bylo, že se neptali, co vezu a odkud.

Vždycky, když mě policajti zastaví a pokutují za prkotiny, mám nutkání se jich zeptat: "Pánové, a kde jste byli, když mě vaši spoluobčané připravili o čtvrt milionu?"

No jo, jsem pouze hloupá ženská, navíc cizinka.

Odstavím auto na parkovišti u baráku, zhluboka se nadechnu a volám kamarádovi, aby mi půjčil své auto. Musíme přeložit zboží a odvést ho do krámu, jinak se sýr a uzeniny zkazí.

Blahořečím kamarádovi a příštím padesáti generacím jeho rodiny, vyzvedávám krásný černý Chevrolet a už přehazujeme do něj dvacetikilové balíky rýže, omáček a nakládané zeleniny, až se podvozek téměř nalepí na zemi. Poté v krámu až do dvou vaříme jídlo pro čtyřicet lidí, objednané na nedělní oběd.

Pak mě do hlavy praští horizontální plocha mojí postele a už o ničem nechci vědět.

---

Ve vyprávění jsem zůstala u těch hrnců.

Takže jsme z půjčené dvoutisícovky objednali dva hrnce. Bylo 26. ledna 2013. Jela jsem pro ně až na Kolbenovu. Z dalšího e-shopu jsem objednala i jednorázový misky, takový ty bílý polystyrenový zavírací neekologický nutnosti, bez kterých se dálkový catering neobejde. První den jsme uvařili z posledních pokladů nalezených na prázdných policích. Nic jsme neměli. V kapse ani korunu a do výplaty zbývaly minimálně dva týdny. Měli jsme trochu hovězího a bylinky, fazole, čočku a rýži. Objednali si asi tři-čtyři kolegové. Prvních pár stovek přistálo v naší kapse. Konečně jsme mohli nakoupit. Na další den si objednalo už sedm lidí! Na třetí osm, pak jedenáct... Jásali jsme.

Náš venezuelský kamarád nám esemeskou posílal počet objednávek. A my jsme každý večer jezdili nakupovat tramvají do Kauflandu na Jarov a vláčili patnáctikilové tašky všeho možného. Každý boží den. Protože se do kuchyně nic nevešlo. I proto, že jsme nikdy neměli tolik peněz, abychom nakoupili na více dnů. Maso se narvalo do ledničky. Skladiště pro zeleninu jsme vyrobili z pokoje, který neměl topení a bylo tam standardních 5 stupňů.

Pomalu jsme i spali mezi plastikovými miskami a přepravkami plnými paprik a rajčat a cibule.

Kuchyň na Žižkově byla rohová a měla tak asi metr krát metr. Měli jsme pouze jednu menší kombinovanou lednici typu Whirlpool WTE1611 W, kterou jsem si koupila ještě do garzonky na Kladně a na kterou dodnes nedám dopustit. Plynový sporák s elektrickou troubou byl nesmyslně nalepený na překližkovou přepážku, kterou postupně přepaloval plamen z největší plotýnky. Byt měl teplou vodu jenom z bojleru, dostačujícího tak na jeden a půl člověka. Což znamenalo výběr: buď umyjeme nádobí, nebo sebe. Připomínám, že byl leden. Takže jsme vodu na nádobí ohřívali v hrnci a v rychlovarné konvici. A nádobí oplachovali nad vanou. V ledové vodě. Myslím, že z té doby pochází moje otužilost.

Tak jsme vařili doma. A vše to bylo v podstatě ilegální. Kuchyně v bytech nesplňují hygienické předpisy pro výrobu ve větším množství. Nevadí, když si doma uvaříš, ale už teoreticky vadí, když to jídlo prodáš třeba kamarádům. Existují předpisy na všechno, kolik musíš mít lednic a dřezů a kde zpracuješ maso, nemůžeš zpracovat zeleninu. Snažili jsme se to maximálně dodržovat. Ti lidé věděli, že je to domácí výroba. Nikdo si nikdy nestěžoval. Asi proto, že bylo vše tak čerstvé, že se to nestihlo zkazit.

Na svátek norooz v první jarní den jsme uvařili pro padesát lidí. V tom prostoru metr krát metr. Už těch objednávek bylo tolik, že jsme vážně začali uvažovat o otvření malé restaurace. Jenomže to chce další peníze. Jeden chlápek si s námi zahrával a tvrdil, že do nás teda zainvestuje, ale jakmile jsme mu sdělili, že jsme našli místo a kolik to bude stát, začal se vymlouvat a ještě nás urazil.

Rozebírali jsme to s mojí bývalou spolubydlící a současnou poručnicí mého kocoura a ona najednou řekla:

- Hele, proč hledáte restauraci? Prostě se jen přestěhujte do většího bytu!

Tak jsme to udělali.

A zde asi začala moje zkáza.

 

(pokračování příště)

 

Část I.  -  Část II.  -  Část III.  -  Část IV.  -  Část V.  -  Část VI.  -  Část VII.  -  Část VIII.

Autor: Silvia Suto | pátek 17.10.2014 17:25 | karma článku: 11,79 | přečteno: 618x
  • Další články autora

Silvia Suto

Co všechno mě naučila armáda aneb "Příručka zabijáka"

Když v zahraničí zmíníte, že jste sloužili v armádě, většinou uslyšíte "Thank you for your service" (děkuji za vaši službu). Zde vojáci v uniformě mezi civilisty raději ani nepáchnou. Taky koho by bavilo věčně poslouchat nadávky.

19.1.2023 v 8:21 | Karma: 42,89 | Přečteno: 6160x | Diskuse| Společnost

Silvia Suto

Zahrádku nemáme, ale zato máme úplně jedinečné jídlo... (provozní opět bloguje)

Od pondělí otevřou restaurační zahrádky. My bohužel neotevřeme. Pořád nesmíme. Asi si třeba nezasloužíme přežít, jako ti privilegovaní. Zahrádku totiž prostě nemáme.

14.5.2021 v 16:20 | Karma: 18,27 | Přečteno: 647x | Diskuse| Politika

Silvia Suto

Šefééé, kolik Xanaxů do toho guláše?

"Do datové schránky dorazila nová zpráva s identifikačním číslem 85524...." září na displeji telefonu. Polévá mě studený pot. Zbaběle odkládám její otevření a občas se na tu chvíli připravuji i několik dnů. Mám totiž restauraci.

22.12.2020 v 17:29 | Karma: 23,64 | Přečteno: 904x | Diskuse| Politika

Silvia Suto

Nová dimenze cestovatelských přednášek: téměř virtuální návštěva

Exotickým cestám asi na jistou dobu odzvonilo, pořád ale můžete zajít na poznávací večer se zábavným povídáním a ochutnávkou nevídané gastronomie. Představte si, že je to za necelé čtyři stovky a nemusíte ani vystrčit nos z Prahy!

22.7.2020 v 20:15 | Karma: 7,80 | Přečteno: 286x | Diskuse| Pozvánky, akce

Silvia Suto

Gastropanika aneb Covid-19 má i neviditelné oběti.

780. Sedmset osmdesát korun českých. Celá naše dnešní tržba. V sobotu! Přišli dohromady dva zákazníci a tři objednávky přes rozvozové společnosti. Pouhý týden poté, co u nás nebyla pomalu ani jedna volná židle a personál nestíhal.

9.3.2020 v 16:30 | Karma: 38,08 | Přečteno: 6008x | Diskuse| Ostatní
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Architektonickou cenu EU získal univerzitní pavilon, blízko byla i ostravská galerie

25. dubna 2024  21:23

Studijní pavilon Technické univerzity v německém Braunschweigu se stal vítězem prestižní...

Lidovci navrhli zvýšit slevy na dani na děti, stát to má přes 8 miliard ročně

25. dubna 2024  11:36,  aktualizováno  21:15

Zvýšení slev na dani na děti navrhuje KDU-ČSL a hodlá to prosazovat v jednáních s koaličními...

Prezident má absolutní imunitu. Trump zaměstnal Nejvyšší soud, věří v průtahy

25. dubna 2024  19:09,  aktualizováno  21:06

Většina členů amerického Nejvyššího soudu se ve čtvrtek zdála být skeptická k argumentu...

Zatkněte propalestinské levicové fašisty, vyzývá demokratický kongresman

25. dubna 2024  20:44

Demokratický kongresman Adam Smith označil propalestinské demonstranty za „levicové fašisty“ a...

Jak na rychlou a jednoduchou večeři s rýží?
Jak na rychlou a jednoduchou večeři s rýží?

Díky své všestrannosti se rýže LAGRIS už dlouho stávají nedílnou součástí mnoha pokrmů z celého světa. Bez ohledu na to, zda se používají k...

  • Počet článků 44
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1998x
Žiju na hranici dvou světů.. a občas i několika zemí, už pěkných pár let. Z donucení okolnostmi. Balansovat nad propastí mě tak nějak baví, závratěmi netrpím. Jsem upřímná, protože nemám moc co ztratit. Co nechci říci, prostě neřeknu, dokud mě nemučí. Pokud něco říci chci, stejně mi v tom nikdo nezabrání.

Jsem zaměstnancem jedné ze tří největších firem na světě a u toho se intenzivně zabývám exotickou, donedávna oficiálně "nepřátelskou" zemí. Studuji její moderní dějiny v doktorandském studijním programu a jako správný ekonomický kaskadér jsem vydala učebnici libozvučného indoevropského jazyka, kterým se tam mluví, tedy perštiny. 

Mám ráda odvážné lidi, sarkasmus a dobrou skotskou. Bez ledu prosím. A dvojitou. Dnešní doba si to tak nějak žádá.