Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Ještě nekrachuju aneb kurz pozitivního myšlení. Část IV.

Chcípl úplně tiše. Ani nepípl. Ještě ze života nic neviděl, i když se mnou už kus světa procestoval a musel zkousnout různé šílenosti. Zemřel mladý, bylo mu pouze něco přes dva roky. Nezůstal přidušený v peřinách, nespadl ani ze třetího patra a ani jsem ho neotrávila kávou filtrovanou přes klávesnici. Právě jsem dělala účetnictví za poslední tři měsíce. Dívala jsem se se zadostiučiněním na tabulku plnou čísel a najednou se setmělo. Z černé obrazovky září pouze neonový epitaf mého právě zesnulého pevného disku: "SMART hard disk error". Jobovka dne: odešel mi počítač.

Už nevím, jestli se mám smát, nebo brečet. Už mne ani neobcházejí mdloby. Začíná to být celkem vzrušující. Počítač moc originální není, takže čekám, co budu muset řešit příště. Pozitivní je, že už těch hmotných statků moc nemám, takže trnu, co bude další jobovka. Ještě jsme neřešili zemětřesení, výbuch sopky, ani invazi deseticentimetrových sarančat a zombie koťátek.

Vlastně počítač ani nepotřebuju. V práci mám služební, i když internet je filtrovaný. Nějaké překlady na tom dělat můžu. A mám ještě ten chytrej telefon, kam můžu dál vyťukávat i tento příběh. Akorát to možná bude trvat déle, ale bude to autentičtější. Po celou dobu se stejně potýkáme s nutností improvizovat. Úplně ve všem.

Ten telefon mi právě zazvonil v ruce. Můj provozní a jediný zaměstnanec.

- No.
- Ahoj.
- Hm.
- Děje se něco?
- Ani ne. Hádej. Odešel mi počítač.
- Cože? A co budeš dělat?
- Nic. Možná to ještě půjde spravit, ale prachy na opravu nemám. Hele, jedu za tebou, mám hlad.

Kdybych neměla krám s jídlem, asi bych už dávno chcípla hlady.

Kutálím se setrvačností a váhou vozidla z Vinohrad do Vršovic. Do krámu je to naštěstí jenom pár ulic, a z kopce. Miluju své auto. Tedy, až ho splatím, možná to jednou bude moje auto. Občas se mi zdá, že jezdí pouze na benzínové výpary. Aspoň když má hlad, nedostane hypoglykemický šok jako já a netrucuje jako spratek, když mu natankuju pouze pár kapek. 
Před několika týdny opravili silnici a chodník v ulici. Poslední úpravou bylo, že natáhli do prostředku bílou čáru, takže bych se neměla otáčet. Vysvětlete ale policajtům, že máte právě dost benzínu jet z bodu A do bodu B a zpátky. Ani metr navíc. Taky nainstalovali sloupečky bránící parkování na chodník, akorát nechali plácek přesně pro dvě auta na zásobování. Vždy se mi tam někdo nacpe. Pozitivem je, že díky tomu umím perfektně zaparkovat.

V krámě voněl čerstvý chléb.

- Ahoj. 
- Hm.
- Proč pečeš chleba večer?
- To je úplně jedno. Lidi stejně nechodí.

Šoural se od pultu k peci, jako robot.

- Makám zde jak osel, jenom abych zaplatil nájem do kapsy tomu chlapovi. Nejraději bych utekl někam do lesa a celý den brečel. Jsem unavený... strašně... unavený...

Podíval se na mě. Jeho oči se leskly. Můj provozní vypadá jako medvídek z nějaké pohádky. Je chlupatý s kulatým obličejem a malými tmavě hnědými očkami. Většinou je usměvavý... co se všechno musí stát, aby to rozbrečelo plyšového medvídka...

Beze slova jsme dopekli chleba.

Už vím, co se děje. To je ten pocit, když už rok dřete bezvýsledně, pouze abyste naplnili kapsy jiných lidí.

Ten chléb se mi najednou zdál hořký.

 

---

Ve vyprávění jsem skončila u toho, jak jsme se přestěhovali do nového bytu.

Vlastně se mi splnil sen. Vždy jsem chtěla bydlet na Vinohradech. Pouze kvůli těm ulicím se stromy. Sice mi trousí bordel na auto, ale když už mám žít jako žebrák, tak aspoň na krásném místě. Tak jsme se z čerstvě zrenovovaného, sice poměrně malého, ale útulného a levného bytu přestěhovali do toho, čemu bych nyní nejraději řekla velká a drahá kuchyň s několika skladišti kolem. Už mi ani nepřipomíná byt. Necítím se tam doma.

Samozřejmě jsme neměli peníze na všechny ty kauce a stěhování.

Tak jsem si vzala první úvěr od banky.

Úvěry jsou.... teď se cítím, jako když mám někde u zkoušky doplnit odpověď do testu... úvěry jsou... pomocnou rukou od ďábla, zatím co tou druhou vám píchá kudlu do zad. Úvěry a půjčky jsou občas nutným zlem. Když silně věříte, že to, co děláte, má šanci na úspěch. Když se snažíte to dělat dobře a celou duší. Když je vaše snaha korunována uznáním a přízní zákazníků a vám se povede je splatit. Jinak jsou úvěry to největší zlo, které vás pohltí, zotročí a vysaje. Na dlouhé, předlouhé měsíce a roky odříkání a strádání od výplaty k výplatě. A připomínám si to každý, každičký den, když jdu kolem jednoho butiku. Mají tam tak pěkné věci. A já si uvědomím, že si ten svetr prostě nemůžu dovolit. Ani tento měsíc, ani ten příští. Protože i na hloupé pětistovce může jednoho dne záviset všechno. Včera jsem si zašila všechny díry na svém oblíbeném svetru. Je to vzpomínka na New York. Koupila jsem ho tam v nějakém výprodeji. Vydržel už tři roky. Tak musí ještě jeden.

Lidi, nedělejte to. Když nemusíte, nezadlužujte se. Ta nová televize, ani dovolená, ani jiné tretky nestojí za potenciální ztrátu vaší svobody a pocitu klidu.

Já jsem si nevzala úvěr na materiální statky. Chtěla jsem si splnit sen. A člověk nejlépe ze svých snů vystřízliví, když si je splní. Už od roku 2006 jsem chtěla v Praze otevřít etnickou restauraci, jaká zde ještě není. Protože vím, že je to jídlo moc dobré, jenom to chce čas a hodně úsilí a propagace, aby to lidé poznali a ochutnali navzdory předsudkům. Tak jsem šla do toho. Kuchaře už jsem měla.

Náš byt jsem pustila těhotné kolegyni, zrovna té, která mě na ten Žižkov dotáhla. Ze samé vděčnosti mě potopila. Jistým způsobem měla pravdu. Během polední pauzy jsem z firmy utíkala domů pomáhat kuchaři s donáškou jídla. Stěžovala si na mě u šéfa.. a asi ne jenom ona.

Tak jsme teda přestali vozit jídlo do mé firmy. A také jsem asi zpečetila osud svého slibného kariérního postupu.

Ve firmě jsem také musela zatloukat. Podnikání vedle práce nevidí rádi. Ale už jsme byli ve velkém a drahém bytě. Museli jsme řešit, jak dál. Tak jsem založila facebookovou stránku a rozeslala jsem ji známým.

Chytlo se to jako oheň v australské buši. Lidé sdíleli a sdíleli a za pár dnů si už objednali kuchařovi spoluobčané pracující pro jedno velké mezinárodní médium. Jejich kanceláře byli poblíž, takže logistika byla vyřešena. A zvýšili jsme ceny. Vařit tak jedinečná jídla se za 80 korun prostě nevyplatilo.

Koupili jsme velký mrazák, mlýnek na maso, další hrnce a potřeby. Nejúžasnějším spotřebičem pro mě byla ale stejně myčka nádobí. Po měsících ohřívání vody a mytí celých pohoří z nádobí jsem to prostě jenom naházela do té zázračné skříňky a za dvě hodiny vytáhla čisté a voňavé.

Pak jsem koupila auto. Už to prostě nešlo vláčit ty tuny nákupů každý den. Jednoho dne jsem jen tak klikla na stránky autobazarů, abych zjistila ceny. Za dva dny už jsem podepisovala kupní smlouvu. Na úvěr. Není to žádná luxusní limuzína, ale na to auto prostě nedám dopustit. Pokud může existovat přátelství mezi člověkem a strojem, tak to je právě ono. Vždycky, když mi je do breku, sednu si za volant a prostě brečím. Můžu v něm křičet, poslouchat hudbu, smát se, spát, jíst, telefonovat, utéct. Je to stříbrná bublina, která mě beze slov a zbytečných výčitek obejme a unese někam pryč od všeho.

Taky jsem si koupila již předem založenou firmu. Aby nikdo nenamítal, že pracujeme načerno. To taky stálo asi třicet tisíc. A začali jsme poslušně platit daně... odvody... účetní...  dokonce i DPH. Z těch pár tisíc, co jsme vydělali nám zas nezůstávalo téměř nic.

Naše jídlo si postupně začalo budovat věhlas. Vozili jsme obědy, večeře, občas i snídaně. Pak se zas vynořil požadavek otevřít restauraci.

 

(pokračování příště)

 

Část I.  -  Část II.  -  Část III.  -  Část IV.  -  Část V.  -  Část VI.  -  Část VII.  -  Část VIII.

Autor: Silvia Suto | sobota 25.10.2014 7:00 | karma článku: 11,39 | přečteno: 531x
  • Další články autora

Silvia Suto

Co všechno mě naučila armáda aneb "Příručka zabijáka"

Když v zahraničí zmíníte, že jste sloužili v armádě, většinou uslyšíte "Thank you for your service" (děkuji za vaši službu). Zde vojáci v uniformě mezi civilisty raději ani nepáchnou. Taky koho by bavilo věčně poslouchat nadávky.

19.1.2023 v 8:21 | Karma: 42,89 | Přečteno: 6160x | Diskuse| Společnost

Silvia Suto

Zahrádku nemáme, ale zato máme úplně jedinečné jídlo... (provozní opět bloguje)

Od pondělí otevřou restaurační zahrádky. My bohužel neotevřeme. Pořád nesmíme. Asi si třeba nezasloužíme přežít, jako ti privilegovaní. Zahrádku totiž prostě nemáme.

14.5.2021 v 16:20 | Karma: 18,27 | Přečteno: 647x | Diskuse| Politika

Silvia Suto

Šefééé, kolik Xanaxů do toho guláše?

"Do datové schránky dorazila nová zpráva s identifikačním číslem 85524...." září na displeji telefonu. Polévá mě studený pot. Zbaběle odkládám její otevření a občas se na tu chvíli připravuji i několik dnů. Mám totiž restauraci.

22.12.2020 v 17:29 | Karma: 23,64 | Přečteno: 904x | Diskuse| Politika

Silvia Suto

Nová dimenze cestovatelských přednášek: téměř virtuální návštěva

Exotickým cestám asi na jistou dobu odzvonilo, pořád ale můžete zajít na poznávací večer se zábavným povídáním a ochutnávkou nevídané gastronomie. Představte si, že je to za necelé čtyři stovky a nemusíte ani vystrčit nos z Prahy!

22.7.2020 v 20:15 | Karma: 7,80 | Přečteno: 286x | Diskuse| Pozvánky, akce

Silvia Suto

Gastropanika aneb Covid-19 má i neviditelné oběti.

780. Sedmset osmdesát korun českých. Celá naše dnešní tržba. V sobotu! Přišli dohromady dva zákazníci a tři objednávky přes rozvozové společnosti. Pouhý týden poté, co u nás nebyla pomalu ani jedna volná židle a personál nestíhal.

9.3.2020 v 16:30 | Karma: 38,08 | Přečteno: 6008x | Diskuse| Ostatní

Silvia Suto

Hosté musí asi nenávidět šéfkuchaře...

a přímo se vyžívat v kmitání obsluhy připomínajícím Brownův pohyb částic, nebo holuby na náměstí, pobíhající podle nějakého tajemného vzorce. Jinak si ten jejich sadismus nedovedu vysvětlit.

22.2.2020 v 16:27 | Karma: 42,41 | Přečteno: 9889x | Diskuse| Ostatní

Silvia Suto

Korporac€ Pavla Hénika: návykové čtení, které vám z ruky musí někdo vytrhnout (recenze)

Spisovatelé obecně píšou o tom, co zažili, o tom, co nezažili, ale chtěli by a nakonec o tom, co nezažili a děsí je, že to jednou zažijí. U Pavla Hénika je to výbušný koktejl těchto ingrediencí v románu, který vás nenechá usnout.

22.1.2020 v 18:46 | Karma: 11,59 | Přečteno: 503x | Diskuse| Kultura

Silvia Suto

176 kapek krve

Přísloví o poslední kapce, až pohár přeteče zná asi každý. V Íránu do pomyslného poháru přibylo dalších 176 kapek krve. Kdoví, které to budou, co přetrhnou hráz trpělivosti a přemohou to, co lidem v Íránu ještě brání

13.1.2020 v 1:43 | Karma: 35,77 | Přečteno: 3994x | Diskuse| Politika

Silvia Suto

Z terárka jedné introvertní kancelářské krysy

Na velkoplošné obrazovce svítí PowerPointová prezentace ve firemních barvách. Grafy se klikatí jeden přes druhý, některé stoupají, jiné klesají a vy najednou začnete přemýšlet jakou kličkou osudu jste se ocitli v jedné místnosti

7.1.2020 v 23:23 | Karma: 21,60 | Přečteno: 1026x | Diskuse| Ostatní

Silvia Suto

Nechte íránské slavíky zpívat

Už za pár dnů Měskská knihovna v Praze přivítá výjimečný koncert perské hudby. Proč je tak výjimečný? Kromě toho, že jde o první vystoupení této hudební formace u nás, zajímavé je, že s nimi vystoupí ženská vokalistka.

20.11.2019 v 17:49 | Karma: 18,99 | Přečteno: 518x | Diskuse| Kultura

Silvia Suto

Trampoty (ne)jednoho doktoranda, aneb proč je důležité platit včas.

Před rokem a půl jsem se rozhodla spáchat sebevraždu. Finanční sebevraždu. Chtěla jsem zhodnotit svůj letitý výzkum a přihlásila jsem se na doktorské studium.

27.8.2018 v 15:34 | Karma: 23,66 | Přečteno: 1417x | Diskuse| Věda

Silvia Suto

Chcete zeleň? Jděte se pást na venkov. V centru Prahy nebude.

Na jednom z hlavních zpravodajských portálů se objevila zpráva "Parky, sady i hřiště v centru Prahy jsou ohroženy". Hned mě zaujalo, čím že jsou tyto parky ohroženy? Snad kůrovcem? Nájezdy neukázněných turistů? Něčím horším.

19.7.2018 v 17:44 | Karma: 24,23 | Přečteno: 724x | Diskuse| Politika

Silvia Suto

Po čtyřiceti letech Íránci na ulici provolávají „Šáhu, vrať se, Šáhu, vrať se!“

Myslela jsem si, že jeden článek k objasnění situace v Íránu bude stačit. Nebude. Zde je tedy pokračování.

1.1.2018 v 21:12 | Karma: 38,79 | Přečteno: 2641x | Diskuse| Politika

Silvia Suto

Opět nikdo nepochopil, co se v Íránu děje...

Se zděšením jsem si přečetla oficiální zprávu o tom, co se v Íránu děje. Se zděšením z totální neinformovanosti agentur, nebo z úmyslné dezinformace. Ať už je za tím cokoliv, v Íránu se děje mnohem více, než by kdokoliv očekával.

31.12.2017 v 8:49 | Karma: 36,73 | Přečteno: 2151x | Diskuse| Politika

Silvia Suto

40,8 procent, aneb můžou lilek, rajčata a salát způsobit infarkt?

Minulý čtvrtek jsem šla na nákup do nejmenovaného řetězce potravin v blízkosti mého pracoviště. Chtěla jsem koupit jen pár běžných věcí. V oddělení zeleniny na mě ale čekal šok. Pouze jsem nevěřícně zírala před sebe.

30.1.2017 v 14:45 | Karma: 39,53 | Přečteno: 2484x | Diskuse| Politika

Silvia Suto

Ochutnejte Írán, aneb výběr z gastronomické klenotnice "Osy zla"

Perská kuchyně je ve světě i v České republice přehlížená a nedoceněná. Asi nejspíše z politických důvodů. Jinak je to vysloveně gastronomický hřích, jelikož je málo kuchyní, které by se mohly pyšnit dědictvím několika tisíciletí.

6.1.2017 v 9:00 | Karma: 23,53 | Přečteno: 1556x | Diskuse| Hobby

Silvia Suto

Praha, ve které bolí žít.

Po zprávě o konci Baráčnické rychty, která až na sociální sítě moc pozdvižení nezpůsobila, nyní končí další symbol staré Prahy, který si stihl zahrát i v klasickém českém filmu Vrchní, prchni!: Knihkupectví Fišer v Kaprově ulici.

25.6.2016 v 0:09 | Karma: 41,81 | Přečteno: 7614x | Diskuse| Praha a střední Čechy

Silvia Suto

Ekonomicko Ekologický Thriller (Epická Etuda na Téma E.E.T.)

Před nějakým časem, Ekonomicky Erudovaný Technokrat, teoreticky ten nejerudovanější, neboť má to štěstí velevážený úřad ministra financí zastávati, rozhodl, že zavede ÉÉTé. „Je nutno zabránit Enigmatické Evaporaci Trilionů ze

12.2.2016 v 9:00 | Karma: 15,80 | Přečteno: 477x | Diskuse| Ostatní

Silvia Suto

Pohřbíme se Šejchem Nimrem i současnou tvář Blízkého východu?

Jeden popravený prominentní klerik, jedna vypálená ambasáda (nebo dvě), jeden příběh, který začal před čtrnácti sty lety a další před sto lety, kdy nějakcí pánové u stolečku natahali čáry na mapě přes místa, kde nikdy nebyli.

10.1.2016 v 22:33 | Karma: 19,75 | Přečteno: 511x | Diskuse| Politika

Silvia Suto

Mahmúd Dolatabadi: Modlíme se, ať už ropa konečně dojde (rozhovor)

Mahmoud Dolatabadi je největší žijící íránský spisovatel, herec, scénárista, ale i bývalý pasák ovcí, holič a uvaděč v kabaretu.Na rozdíl od většiny íránských intelektuálů ze střední třídy, Dolatabadi je samouk.

29.12.2015 v 9:30 | Karma: 18,01 | Přečteno: 852x | Diskuse| Ostatní
  • Počet článků 44
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1998x
Žiju na hranici dvou světů.. a občas i několika zemí, už pěkných pár let. Z donucení okolnostmi. Balansovat nad propastí mě tak nějak baví, závratěmi netrpím. Jsem upřímná, protože nemám moc co ztratit. Co nechci říci, prostě neřeknu, dokud mě nemučí. Pokud něco říci chci, stejně mi v tom nikdo nezabrání.

Jsem zaměstnancem jedné ze tří největších firem na světě a u toho se intenzivně zabývám exotickou, donedávna oficiálně "nepřátelskou" zemí. Studuji její moderní dějiny v doktorandském studijním programu a jako správný ekonomický kaskadér jsem vydala učebnici libozvučného indoevropského jazyka, kterým se tam mluví, tedy perštiny. 

Mám ráda odvážné lidi, sarkasmus a dobrou skotskou. Bez ledu prosím. A dvojitou. Dnešní doba si to tak nějak žádá.